Uncategorized

Μέγεθος μερίδας: Tips & Hacks για να τρως πάντα την ιδανική ποσότητα φαγητού

Eat smart

Νομίζεις ότι το must διατροφικό tip είναι να αποφεύγεις τους υδατάνθρακες ή να αποφεύγεις το βραδινό γεύμα; Μέγα λάθος! Το γιατί θα το εξηγήσουμε σε άλλο post…

«Το must διατροφικό tip είναι το να καταναλώνεις τη σωστή μερίδα φαγητού!»

Είναι σημαντικό να μάθεις να αναγνωρίζεις τη σωστή ποσότητα για τις ανάγκες σου. Μόνο έτσι θα καταφέρεις να διατηρείς ένα υγιές σωματικό βάρος μέσα στα χρόνια. Η ποσότητα που τρως έχει άμεση σχέση με τις προσλαμβανόμενες θερμίδες. Έτσι, όσο μεγαλύτερες είναι οι ποσότητες φαγητού που επιλέγεις στα γεύματά σου, τόσο περισσότερες είναι οι θερμίδες που προσλαμβάνεις.

Πάμε τώρα στο σημαντικότερο σημείο: πώς να αναγνωρίσεις τη μερίδα που αναλογεί στις θερμιδικές σου ανάγκες. Αρχικά, η μερίδα αυξάνεται όσο αυξάνεται η φυσική δραστηριότητα. Επίσης, η μερίδα είναι μεγαλύτερη για άτομα με μεγαλύτερο όγκο σώματος. Χάριν απλούστευσης, σε αυτό το post θα αναφερθώ σε ένα μέσο άνθρωπο.

Η σωστή μερίδα φαγητού ή αλλιώς ένα σωστό πιάτο για ένα μέσο άνθρωπο αποτελείται από τα εξής:

· Τρόφιμο που περιέχει πρωτεΐνη σε ποσότητα περίπου ίση με μία παλάμη

· Τρόφιμο που περιέχει άμυλο σε ποσότητα περίπου ίση με μία κούπα

· Λαχανικά σε μεγάλη ποσότητα

Συνηθίζουμε να είμαστε μονότονοι στη διατροφή μας και με αυτό εννοώ ότι το φαγητό μας αποτελείται συνήθως από ένα πιάτο. Βάζουμε μπροστά μας ένα πιάτο από το μαγειρεμένο φαγητό και αυτό είναι όλο.  Αυτό έχει ως λογικό επόμενο το να χρειαζόμαστε μεγάλες ποσότητες από το φαγητό μας ώστε να χορτάσουμε. Για παράδειγμα, πολλοί γεμίζουν δύο και τρεις φορές το πιάτο τους ή τρώνε δύο και τρία τυλιχτά σουβλάκια. Αυτή είναι μια κακή τακτική.

«Να συνοδεύεις πάντα το γεύμα σου με μία σαλάτα.»

Τι μπορείς να κάνεις, λοιπόν, για αυτό; Ένα είναι το κόλπο! Να συνοδεύεις πάντα το γεύμα σου με μία συνοδευτική σαλάτα. Τα λαχανικά έχουν την ιδιότητα να σε χορταίνουν, χάρη στις φυτικές ίνες που περιέχουν. Επίσης, εμπλουτίζουν το πιάτο σου με χρώμα και εκτοξεύουν τη γεύση του! Ακούγεται περίεργο αλλά η έλλειψη σαλάτας από ένα γεύμα είναι μία βασική αιτία αύξησης της μερίδας και κατ’ επέκταση του σωματικού βάρους. Έτσι, μπορείς να απολαμβάνεις το γεύμα σου μαζί με μία συνοδευτική σαλάτα από το μενού του forky.

small salads

Άλλη μία αιτία που μερικοί καταναλώνουν μεγάλες μερίδες, είναι η απουσία των snacks μέσα στην ημέρα. Μπορεί να αντέχεις ή να αγνοείς το γουργουρητό στο στομάχι μεταξύ πρωινού και μεσημεριανού, ωστόσο όταν έρθει η ώρα του γεύματος να είσαι σίγουρος ότι η ποσότητα φαγητού που θα καταναλώσεις θα είναι πολύ μεγαλύτερη από ό,τι θα έπρεπε. Τα μικρά ενδιάμεσα γεύματα κάνουν θαύματα όσον αφορά στον έλεγχο της πείνας και συνεπώς της μερίδας! Μία μπάρα δημητριακών ή ένα μπωλ με φρούτα μπορούν να κατευνάσουν για λίγο την πείνα σου και να σου δώσουν αρκετή ενέργεια.

«Ξέφυγε», λοιπόν, από τη μονοτονία του ενός σκέτου πιάτου, συνόδευσε το γεύμα σου με μία μεγάλη πολύχρωμη σαλάτα, πρόσθεσε μικρά snacks μέσα στην ημέρα και παρακολούθησε τον εαυτό σου να αλλάζει διατροφικές συνήθειες και να χορταίνει με πολύ μικρότερες ποσότητες φαγητού! Θα εκπλαγείς!

ΥΓ: Οι διατροφικές ανάγκες κάθε ανθρώπου είναι ξεχωριστές και θα πρέπει να απευθύνεται σε Διαιτολόγο-Διατροφολόγο για εξατομικευμένες συμβουλές διατροφής.

1-1 Νάνα Καλαφάτη
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc
Υποψήφια Διδάκτωρ Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών

Comments are closed.